De leerkrachten voor groep 8 dit jaar zijn:
Sharon de West (maandag, dinsdag, woensdag)
Celeste van den Berg (woensdag, donderdag, vrijdag)
In groep 8 worden zaken als zelfstandig werken, verantwoordelijkheid en het omgaan met keuzes steeds belangrijker. Dit uit zich tijdens de klassikale lessen, maar ook bij het verwerken van opdrachten, bijvoorbeeld wanneer een kind zelf het tijdstip van verwerking moet kiezen.
Huiswerk komt in groep 8 structureel aan bod, de kinderen hebben hiervoor een agenda aangeschaft via school. Met de agenda leren de kinderen om huiswerk te plannen. Vanaf groep 5 krijgen de kinderen structureel huiswerk mee met als doel het nemen van de eigen verantwoordelijkheid en daarmee het bevorderen van de zelfstandigheid ter voorbereiding op het VO.
Voor groep 8 hebben we het volgende afgesproken m.b.t. huiswerk:
· Leerlingen krijgen in groep 8 huiswerk mee, wat gericht is op spelling, taal, begrijpend lezen en rekenen. Dit om bepaalde hiaten aan te pakken, maar ook ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs.
· De leerlingen krijgen voor de toetsen van de vakken behorende bij wereldoriëntatie leerwerk mee in de vorm van een samenvatting en daarnaast bij aardrijkskunde ook een topografiekaartje.
· De leerlingen bereiden de toetsen van Engels thuis voor.
· Leerlingen kunnen individueel werk mee naar huis krijgen wanneer het extra inoefenen van stof als nuttig wordt ervaren of als ze hun werk op school niet voldoende af hebben gekregen.
Technisch lezen krijgt in groep 8 nog steeds aandacht. We laten kinderen vooral veel zelfstandig lezen, maar oefenen ook gezamenlijk, zowel op woord- als op tekstniveau. Hiervoor maken we gebruik van de ruime keuze aan boeken in onze schoolbibliotheek, maar bijvoorbeeld ook van de klassenboeken en allerlei teksten passend bij de thema’s van wereldoriëntatie.
Voor begrijpend lezen werken we met de methode ‘Nieuwsbegrip’. Dit is een methode waarbij de kinderen aan de hand van teksten uit het
dagelijkse nieuws verschillende leesvaardigheden inoefenen. Dit jaar ontwikkelen we als team een vernieuwde aanpak omtrent begrijpend lezen, waarbij we de vaardigheden inoefenen a.d.h.v. zogenoemde ‘rijke teksten’, passend bij onze wereldoriëntatiethema’s. In groep 8 zullen we deze lessen ook met regelmaat aan de leerlingen aanbieden.
Voor spelling en taal maken we gebruik van de methode Staal. Bij het vakgebied spelling staat vooral de herhaling van eerder aangeleerde categorieën en de werkwoordspelling centraal. Naast herhaling van de tegenwoordige tijd, krijgen de verleden en voltooide tijd veel aandacht. Natuurlijk is er ook aandacht voor nieuwe spellingcategorieën, waarbij vooral de weet- en leenwoorden veel aan bod komen.
Bij taal wordt gewerkt aan de uitbreiding van de woordenschat binnen verschillende thema’s en tevens komen verschillende manieren van schrijven, luisteren en presenteren aan bod.
In groep 8 blijven de kinderen verbonden schrijven, met aandacht voor netheid en tempoverhoging. Dit is belangrijk omdat verbonden schrift een betere basis is voor het op tempo schrijven dan blokletters. Wel besteden we aandacht aan het schrijven in blokletters. Hierbij ligt de nadruk op het correct leren schrijven van de blokletters.
Bij rekenen wordt gebruik gemaakt van de methode ‘Getal en Ruimte Junior’. De leerlingen gaan dit leerjaar o.a. aan de slag met de bewerkingen voor optellen/aftrekken tot 1.000.000, het cijferend vermenigvuldigen en aftrekken en de uitbreiding van het metriek stelsel. In groep 7 is er veel aandacht geweest voor breuken en decimale getallen, in groep 8 wordt deze kennis nog verder uitgebreid. Er wordt veel aandacht besteed aan de verhouding tussen breuken, decimale getallen en procenten. Het hoofdrekenen komt dagelijks aan bod en daarnaast oefenen de kinderen veel met contextopgaven. Ook het werken met de rekenmachine is een doel voor dit jaar.
Binnen de wereldoriënterende vakken werken we met de methode Blink. De methode bestaat uit: geschiedenis, aardrijkskunde en natuur & biologie. In groep 8 wordt er met name een verdiepingsslag gemaakt in de aangeboden kennis van de jaren hiervoor. Onderdelen als onderzoeken, discussiëren en presenteren krijgen hierin een prominente rol.
Bij Engels maken we gebruik van de methode: ‘Take it easy’. De focus ligt hierbij vooral op de communicatie, de woordenschat en de spreekvaardigheid. Grammatica en spelling worden meegenomen, maar spelen een ondergeschikte rol, dit komt aan bod in het voortgezet onderwijs. ‘Take it easy’ is een methode die volledig digitaal is en waarbij een native speaker de kinderen het Engels aanleert, uiteraard onder begeleiding van de leerkracht.
Naast de hierboven beschreven vak- en vormingsgebieden komen de creatieve vakken als muzikale vorming, beeldende vorming en kunst en cultuur aan bod. Dramatische vorming vindt, behalve tijdens speciale projecten en als onderdeel van methodische lessen, ook plaats bij de uitvoeringen voor het kindertheater. Op de daarvoor geplande vrijdagmiddagen werken we groepsoverstijgend aan kunst en cultuur (de kunst- en cultuurmiddag). Muziek en drama komen aan het einde van het schooljaar, tijdens de voorbereiding voor het eindfeest van groep 8, veelvuldig aan bod.
In groep 8 komen ook de ICT-vaardigheden aan bod. Iedere leerling heeft een eigen chromebook waarop lesstof extra wordt ingeoefend. Dit naast het schriftelijke werk.
Naast alle vak- en vormingsgebieden wordt er veel aandacht besteed aan het feit dat de kinderen aan het eind van het jaar de basisschool gaan verlaten. De kinderen veranderen van kind naar tiener; ze verlaten de beschermde, kleine basisschool en krijgen andere interesses. Deze en andere zaken die met de sociale en emotionele ontwikkeling te maken hebben, komen aan bod tijdens diverse lessen en in gesprekken met betrekking tot de hele overstap van basis- naar voortgezet onderwijs. Aan het einde van het jaar gaan de kinderen op schoolkamp en bereidt de groep de afscheidsavond voor.